GREAT LAKE SWIMMERS + ASTRONAUTE @ MUZIEKODROOM, HASSELT – 12/12/18

Als de teller vijftien dienstjaren aantikt is dit reden genoeg om te vieren. In het geval van Tony Dekker, frontman van het Canadese folkcollectief Great Lake Swimmers, verraste hij ons met een knappe nieuwe plaat “The Waves, The Wake” met als kers op de taart een daaraan gekoppelde tournee die maar liefst drie Belgische shows omvatte. Qua populariteitsbarometer kan dit tellen en ook vanavond in de Muziekodroom in Hasselt is de zaak behoorlijk vol gelopen, ondanks de twee voorafgaande concerten in België. Frontman Tony Dekker kent dan ook al jaren een schare trouwe fans die hem al van in het begin volgen en zelfs van heinde en ver komen afzakken om zich te laten onderdompelen in de natuurlijke folkklanken van gitaar en banjo. Hun nieuwe album haalt deze stelling een beetje onderuit en klinkt met een gelaagde instrumentatie waaronder elektronica, harp, cello, fluit, cello, marimba of pijporgel voller dan ooit tevoren, zonder echter zijn authentieke Great Lake Swimmers stempel te verliezen. Dit blijkt enkel bewaarheid te worden op het podium, waar deze nummers nog een extra dimensie meekrijgen door de organische klanken van live gespeelde instrumenten.

Het was niet enkel een blij weerzien voor de fans met Great Lake Swimmers in Hasselt. Ook de talentrijke Limburgse opener Astronaute, vandaag gereduceerd tot frontvrouw Myrthe Luyten en percussionist en elektro-wizard Bert Hornikx, delen in de vreugde, want Myrthe deelde ooit al eens het podium in het voorprogramma van Great Lake Swimmers. Een voorprogramma kan je de indiefolkers van Astronaute moeilijk noemen, zeg liever een double bill van twee topgroepen, want hun set klinkt fenomenaal en het duo is perfect ingespeeld op elkaar. Hun optreden staat natuurlijk in het teken van hun tweede full-album “Circle”, en dat verkondigt Myrthe maar al te graag. Perfecte Duyster muziek, zo kan je nog het best de overheersend melancholische toon van Astronaute omschrijven, muziek om de ogen te sluiten en mee te drijven op de warme, donkere stem waarmee Myrthe gezegend is. Ze is bovendien een getalenteerde gitariste die vlot wisselt tussen een akoestische gitaartokkel en de groezige gitaarspinsels die ze uit haar Gretch tovert. Haar partner in crimes Bert Hornikx daarentegen is een uitmuntend percussionist die met fluwelen hand zijn drum beroert en ondertussen nog weet te zorgen voor een gepaste baslijn en uit een drumpad getoverde elektronische riedeltjes. De instrumentale opvulsels die je op plaat hoort krijgen zo nog een extra dynamische dimensie die hand in hand gaat met een gepaste detaillering. De subtiele opener “Measure” knispert als een haardvuur in deze herfstnacht en omarmt ons als een warm donsdeken. “Window” hult ons met een dreigend strummende gitaar in Cowboy Junkies wolken en “Midnight” roept met zijn licht jazzy feel een zwoel en verleidelijk nachtclubsfeertje op. In het ritmisch golvende “Red Flag” mag Myrthe dan weer eens lekker loos gaan op elektrische gitaar. Heerlijk wegdromen is het op het tedere “Bruise” en de single “Reeds” bouwt mooi op met de krachtig herhaalde woorden “Get down, stay low, hold tight, don’t let go”, opgeluisterd door de twinkelende elektro die Bert inbrengt. Schitterend optreden en voorstelling van “Circle”, waarvan de vinyls achteraf vlot over de toonbank gingen.

Tijd voor Great Lake Swimmers, die vandaag met vijf op het podium verschijnen met als extraatje keyboardspeelster en accordeoniste Kelsey McNulty, die hiermee perfect het breed instrumentarium van de nieuwe plaat opvangt. De aanvang van de set wordt wat verstoord door technische problemen met de akoestische gitaar van Tony Dekker, die dit echter zeer goed en grappig opvangt en zelfs zijn drieduizend dollar kostende Gibson gitaar als onderpand inzet moesten de problemen aanhouden. De twee eerste songs worden dan maar zonder gitaar van Dekker ingezet, maar dit komt zeker de teder op toetsen begeleide opener “The Real Work” ten goede. In de opvolger “Side Effects” wordt de tamboerijn ter hand genomen en zorgt oudgediende Erik Arneson voor het gepaste snarenwerk.

“The Waves, The Wake” mag dan voller klinken dan de meeste folkie platen van Great Lake Swimmers, in een hartverwarmende nieuwkomer als “Certain Light” klinkt hun gepatenteerde sound mooi door met een droog tokkelende banjo en een heerlijke accordeontoets van Kelsey, terwijl de opgewekte single “Alone But Not Alone” dan weer de Band Of Horses richting uit rockt. Met zeven albums op hun conto hebben Great Lake Swimmers nummerkeuze zat. Tony Dekker draagt zijn publiek op handen en behaagt zijn trouwe fans met een paar verzoeknummers, waaronder het verliefd walsend gouden oudje “Concrete Heart” uit hun “Lost Channels” album, dat solo op akoestische gitaar wordt gebracht. De oude pareltjes doen het vandaag nog altijd goed en bij het bijna old time op banjo klinkende populaire “Your Rocky Spine” uit "Ongiara", zie je enkel blije gezichten die enthousiast meeklappen of heupwiegend mee neuriën, net als in de verbindende en vanavond stevig rockende afsluiter “I Am Part Of A Large Family”. Ondertussen pakten het steeds beklijvende “Changing Colurs” en een ontroerende lovesong als “Think That You Might Be Wrong” ons nog stevig bij ons nekvel.

Een groots Great Lake Swimmers bezorgde ons samen met een schitterende opener als Astronaute een gedroomde avond, waarop iedereen, ondanks de vrieskou, met een super warm gevoel de nacht konden induiken. Velen met een gesigneerd album onder de arm, want het was druk aan de merchandise stand waar beide bands gewillig hun fans plezierden.

Yvo Zels

Foto's © Yvo Zels

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook  

 

Astronaute

Great Lake Swimmers