JOHAN DERKSEN KEEPS THE BLUES ALIVE @ C.C. DE WERFT, GEEL - 17/11/18

 

Johan Derksen

Onder de nogal pretentieuze naam ‘Johan Derksen keeps the blues alive’ vond vanavond in het gezellige cultureel centrum te Geel een theaterproductie met blues als rode draad plaats. De vuilgebekte Johan Derksen is in Nederland een begrip. De meeste sportliefhebbers kennen hem als ex-hoofdredacteur van een voetbalmagazine of als voetbalcommentator op de Nederlandse TV.

De laatste jaren spendeert hij zijn tijd vooral aan zijn grootste passie: de blues. Hij programmeerde de bluesacts in de North Sea Jazz Club te Amsterdam en maakt radioprogramma’s waar veel soul, country en blues aanbod komen. Hij is tevens het uithangborg van het Holland International Blues Festival, zonder twijfel het kapitaalkrachtigste bluesfestival van Nederland dat grote namen als Joe Bonamassa, Bonnie Raitt, Tedeschi Trucks Band en Ringo Starr naar Grolloo kon halen.

Na de succesvolle theatershow ‘Johan Derksen en de Pioniers van de Nederpop’ is ‘Johan keeps the blues alive’ zijn nieuwe theaterproductie. In Nederland is deze nieuwe show bijna in elke stad te zien en verkopen de toegangskaarten als zoete broodjes. In België is voorlopig C.C. De Werft te Geel de enige die deze show aanbood.

Het vertrekpunt van de show is The British Invasion. Midden jaren 60 waren er Britse groepen die de zwarte blues ontdekten en probeerden na te spelen. Zij voegden vooral een schepje rock aan hun bluesinterpretaties toe. De ruggengraat van deze show zijn The Clarks, een ervaren coverband uit Den Haag die al 35 jaar meegaat. Deze oude rotten begeleidden de gastzangers die Johan Derksen selecteerde. Harmonicaspeler Big Pete is ook bij het Belgische publiek gekend, o.a. als frontman van de The Strikes, The Red Devils en Big Pete Blues Band. A.J. Plug, volgens Derksen de beste blueszangeres van Nederland, moet in België nog doorbreken. Theo van Es, de leadzanger van ‘The Shoes’ mag dan één van de pioniers zijn van de Nederpop zijn, maar in België zal hij niet veel belletjes doen rinkelen. Ook Michel van Dijk, van o.a. Les Baroques, Ekseption en Alquin is hier onbekend.

Johan kondigt in zijn onnavolgbare stijl de acts aan. Hij vertelde over de geschiedenis van vooral de Britse bands en vervolgens speelde The Clarks en gastzanger een medley van een band. Zo kwamen in het eerste gedeelte o.a. Spencer Davis Group, Them en The Rolling Stones aan bod. In het eerste bedrijf horen wij Michel van Dijk de rocknummers voor zijn rekening nemen. Big Pete is niet de beste zanger, maar bracht met veel gevoel ‘Stormy Monday Blues’. AJ Plug stal de show met haar wulpse rondingen, maar zong ook een prachtige cover ‘You Were Never Mine’ van Delbert McClinton. Het laatste nummer van het eerste gedeelde was het door AJ gezongen ‘Nutbush City Limits’, een opzwepende klassieker van Tina Turner. Johan vond na een uurtje dat het tijd was voor de oudjes om een plaspauze te nemen, dus mochten wij ons uit de zachte fauteuils lichten en in de foyer een frisse pint gaan bestellen.

Na een halfuurtje werden we terug in de zaal verwacht voor de start van het tweede bedrijf. Eén van de gitaristen van The Clarks startte met een prachtige ‘Still Got The Blues’ van Gary Moore. Nog beter werd het toen Erwin Java en Kat Riggins de band vervoegden. Erwin Java heeft als gitarist een indrukwekkende CV: Cuby + Blizzards, Herman Brood en King of The World zijn begrippen in de (blues)muziekwereld. Kat Riggins werd door Johan aangekondigd als een echte blueszangeres uit de Deep South, maar zij woont in Miami, Florida.

Tegenwoordig woont ze parttime in Nederland omdat ze hier veel meer werk heeft dan in haar thuisbasis. Ze is klein van gestalte, maar wat een stem heeft ze en een enorme persoonlijkheid op het podium. Ze zorgde voor kippenvel tijdens ‘I Rather Go Blind’ en ‘A Change Is Gonna Come’. Tijdens dit laatste nummer escaleerde Kat haar frustratie over de huidige politieke toestand in Amerika, maar ze is overtuigd dat de verandering is ingezet.

De 71 jarige Theo van Ess is niet bekend als blueszanger, maar deed het zeer degelijk tijdens het mooie ‘Glory Glory, Hallelujah’. Ook het duet dat hij met AJ bracht, ‘Sometimes We Cry’, viel in de smaak. Op het einde van de set kwam de volledige band op de bühne: 12 muzikanten en presentator Johan.

Het geheel vormde een bloemlezing van de Britse bluesgeschiedenis. Misschien was een uitstapje naar de Nederblues ook welkom geweest, want onze noorderburen hebben legendarische bands als Cuby & the Blizzards, Livin’Blues en Oscar Benton voortgebracht.

Johan praatte het geheel met humor aan elkaar, maar hij kon vaak zijn ongenoegen voor het misprijzen van de blues niet verbergen. Hij beweerde dat het vandaag moeilijk is om nog goede bluesmuzikanten te vinden en dat hij met deze cast het beste uit Nederland bij elkaar heeft kunnen brengen. Toegegeven, de deelnemende muzikanten kenden hun metier, maar dat dit de enige goede bluesmuzikanten uit Nederland zijn, is een belediging voor andere toppers zoals Richard Van Bergen, Sjors Nederlof, Govert van der Kolm, Anneke De Bruijn, Wesley Van Werkhoven en vele anderen.

De locale soundman verdiende zeker een pluim. Je kon alle muzikanten duidelijk horen en het volume stond op aanvaardbaar niveau. Het geheel deed vooral veel goesting krijgen om artiesten zoals Kat Riggins en Erwin Java met hun eigen projecten te gaan bekijken in het club- en festivalcircuit. En Johan? ‘Redder van de blues’ zou teveel eer zijn voor hem, maar tegen een boegbeeld die de blues promoot kan je niet tegen zijn.

 

Kris Vermeulen

Foto © Manon Houtackers

meer foto's Manon Houtackers

 

 

KEEPS THE BLUES ALIVE met Big Pete - VIDEO 2


KEEPS THE BLUES ALIVE met Michel van Dijk


KEEPS THE BLUES ALIVE met A.J. Plug - VIDEO 2


KEEPS THE BLUES ALIVE met Big Pete en A.J. Plug 


KEEPS THE BLUES ALIVE met Kat Riggins - VIDEO 2 - VIDEO 3 - VIDEO 4 - VIDEO 5


KEEPS THE BLUES ALIVE met Theo van Es en A.J. Plug


KEEPS THE BLUES ALIVE - JOHAN DERKSEN - finale

Artiest info
website  

facebook

 

C.C. DE WERFT, GEEL - 17/11/18