JON CLEARY @ HET DEPOT, LEUVEN - 30/11/18

Je zou het bijna vergeten dat Jon Cleary van geboorte een Engelsman – geboren in Kent in 1962 – is. Zo diep is hij verstrengeld en geworteld in de muzikale tradities van New Orleans. Kan ook moeilijk anders als je de laatste dertig jaren in The Big Easy hebt vertoefd en er met alle grootheden hebt gespeeld. Zo is hij reeds jaren de vaste toetsenist bij Bonnie Raitt. Maar ook BB King, Taj Mahal, Ryan Adams, John Scofield en Erick Burdon mag/mocht hij tot zijn vriendenkring rekenen. Oorspronkelijk begonnen als gitarist maar gaandeweg kwam hij tot de vaststelling dat de ‘ebony and ivory’ pianotoetsen zijn ding waren en begon hij zich met succes toe te leggen op het betere toetsenwerk. Naast zijn prominente rol als begeleider bouwt hij gestaag aan een solo carrière. Samen met zijn band the Absolute Monster Gentlemen brengt hij op regelmatige basis albums uit die steevast op veel bijval kunnen rekenen. Zo viel zijn album ‘Go Go Juice’ uit 2015 in de prijzen en sleepte het album een Grammy Award for Best Regional Roots Music Album binnen.

Jon Cleary is een muzikant die graag en veel speelt. Een graag geziene gast in de muziekstraat bij uitstek, Frenchmen in NOLA, met de vele clubs en kroegen waar live muziek deel uitmaakt van het dagdagelijkse leven. Het is voor Jon een natuurlijke biotoop. Vanavond doet de Leuvense muziektempel Het Depot dienst als locatie voor de funky grooves en ritmes van Jon en zijn Monsterlijke Heren. Omdat er te weinig belangstelling was, gaat het optreden door in het café en niet in de zaal. Maar laat dit nou net een zegen zijn want het is op zulke intimistische en kleinere podiums dat Jon en zijn band zich als een vis in het water voelen. En dit komt natuurlijk hun performance ten goede. Het is vandaag hun eerste van een reeks concerten die hen langs 6 verschillende landen zal brengen. Een hevige mini Europese tour als het ware.

Jon komt ons zijn nieuwste album ‘Dyna-Mite’ voorstellen en dit is meteen ook zijn openingsnummer. De toon is meteen gezet. Jon en zijn band zijn perfect op mekaar ingespeeld en de speelvreugde druipt er vanaf. Bassist Cornell C. Williams eigent zich een prominente rol toe als smaakmaker en blijft ons ondertussen met vette funky grooves om de oren slaan. Verder hebben we op drums de fantastische AJ Hall. Zelden een drummer zo retestrak weten spelen. Er was ook nog een extra orgelist, waar de naam me van ontsnapt, mee. Allen gepokt en gemazzeld in New Orleans en ze hadden er duidelijk zin in. De temperatuur gaat de hoogte in en de band aangevoerd door een enthousiaste Cleary schakelt een versnelling hoger met ‘Go Go Juice’ het titelnummer uit hun bekroonde en gelijknamige album. Jon Cleary is verknocht aan New Orleans en laat dit ook duidelijk merken. Al zijn grote voorbeelden met de ronkende namen als Professor Longhair en Allen Toussaint passeren de revue. Volledig in de stijl van deze grootmeesters zet Jon de traditie verder en is hij samen met Dr John een levende ambassadeur voor de muzikale smeltkroes New Orleans genaamd. Het nummer ‘Tipitina’, genoemd naar een befaamde club in NOLA, illustreert perfect de liefde van een muzikant voor ‘zijn’ stad. Halfweg het optreden laat Jon de toetsen links liggen en neemt hij de gitaar ter hand. Het aan Taj Mahal schatplichtige ‘21st Century Gipsy Singer Lover Man’ is een bitterzoete ballad waarin de samenzang van de artiesten volledig tot zijn recht komt. Want deze Heren ademen muziek. Ze porren mekaar aan terwijl ze spelen en het is mooi om te zien hoe ze met verrassende breaks en muzikale interventies mekaar op de proef stellen. Na dit rustige tussendoortje is het terug party-time. Met de funky uptempo nummertjes krijgen ze het publiek terug aan het dansen. ‘Hit, Git, Quit, Split’ met het aanstekelijke meezingrefrein “Hit It, Quit It, Get On With It” is een op de dansspieren werkende funky groover waarbij stilstaan geen optie is. Al de muzikanten geven het beste van zichzelf en hun lachende gezichten spreken boekdelen. Jon Cleary en de zijnen amuseren zich zichtbaar kostelijk. “Of er bluesliefhebbers in de zaal zijn?” vraagt Jon zich af. Speciaal voor hen komt het bluesy ‘Frenchmen Street Blues’ uit hun laatste album voorbij. Het nummer dat gaat over de beroemdste straat na Bourbon Street in New Orleans baadt in een relax en jazzy sfeertje. En zo komen we na bijna 2 uren van muzikaal hoogstaand genot stillaan aan het einde van hun set. Dit is natuurlijk buiten het uitzinnige publiek gerekend want een toegift zal en moet er komen. ‘Unnecessarily Mercenary’ uit hun uit 1999 afkomstige album ‘Moonburn’ is een uitsmijter die kan tellen. The Absolute Monster Gentlemen geven nog eens alles wat ze kunnen en dan is het over en uit. Na afloop keuvelen de muzikanten nog wat na met het publiek terwijl Jon een signeersessie houdt aan de merchandise stand. Heel gemoedelijk gaat het er aan toe.

We zagen Jon Cleary eerder dit jaar al bezig in OLT Rivierenhof toen hij met Bonnie Raitt op tournee was. Maar dit was duidelijk andere koek. Hier kon hij al zijn duivels ontbinden en zich volledig loos laten gaan op zijn eigen composities en de nummers van zijn grote illustere voorbeelden. We waren getuige van een toch redelijk memorabel concert waarbij de afwezigen zoals steeds ongelijk hadden. Maar wie weet pikt een festivalorganisator deze briljante Jon Cleary en zijn band wel op en zien we hem volgend festivalseizoen op één of ander festivalpodium? Voor ons niet gelaten. Hint, hint?

Huibbe

Foto's © Ann Saenen

Setlist
Dyna-Mite/So Damn Good/Beg Steel Or Borrow/Bringing Back The Home/Go Go Juice/Tipitina/Girl To Do/When You Get Back/21st Century Gipsy Singer Lover Man/Bad News/Just Kissed My Baby/Reconsider/All Good Things/Hit,Git,Quit,Split/ Frenchmen Street Blues/Unnecessarily Mercenary

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Artiest info
website  
facebook