10 YEARS DON DIEGO TRIO
woensdag 4 september 2024 @ BED 'n BLUES - HALEN
Vrije Gift voor de artiest
Uw plaats reserveren is dus noodzakelijk !
Mail :
concerts@rootstime.be

WIN TICKETS voor AB, DE ROMA, HET DEPOT, DE BOSUIL, HNITA...

RUNE ROBERT FRIIS PRESENTS – BUILT FOR COMFORT VOL. II

Uit Denemarken komen vaker verrassingen. Niet alleen de betoverende sprookjes van Hans Christian Andersen en de blokjes van de grootste Europese speelgoedfabrikant Lego, waar iedereen al eens mee speelde of de Deense wielrenner Tobias Foss, die in 2022 wereldkampioen tijdrijden werd in de Australische Down Under stad in Nieuw-Zuid-Wales, Wollongon. Maar ook muzikaal staan ze vaak op de eerste rij en net daardoor, waren de releases van de volgende Deense blues muzikanten/bands al het onderwerp van een recensie van ondergetekende: Jesper Theis, Peter Nande, Fried Okra, Blues Pills, Peer Gynt, Tim Lothar en Thorbjørn Risager (Black Tornado’s), om er enkele te noemen. Aan deze rij moeten we nu ene ambitieuze filosoof RUNE ROBERT FRIIS aan toevoegen! Friis, is een 40-jarige Deen uit Haderslev (Sonderjylland), een oude Zuid Deense havenstad, waar hij plaatsvervangend schoolhoofd en hoofd pedagogiek bij de gemeente is. Riis publiceerde al enkele pedagogische boeken, is als politieker een geëngageerd sociaaldemocraat en in de tijd die er nog rest, muzikant, bassist en componist.

MICHAEL MENAGER – LINE IN THE WATER

We hebben nog eens een plaatje van een rasechte folktroubadour in de lader van de cd-speler zitten. De plaat “Line In The Water” van de nu 77-jarige Australische singer-songwriter Michael Menager uit het amper 160 inwoners tellende Tantawangalo zorgt voor tien frisse folkliedjes met soms filosofische en poëtische teksten op muziek waarin enkele invloeden en elementen uit de blues-, country- en rockmuziek vakkundig werden geïncorporeerd. De songs op “Line In The Water” werden door Michael Menager ingezongen in de ‘High Water Studios’ op Quin Country in het kleine dorpje Candelo in het zuidoosten van New South Wales, Australië. Hij werd daarbij geholpen door producer en studio-eigenaar Heath Cullen en door ‘The Devil’s Creek Rounders’, een trio bestaande uit Rusty LaVonne, Bess Maloney en Slim Fitz. De roots van Michael Menager lagen niet in Australië maar wel in de buurt van Los Angeles waar hij in de jaren ’60 school liep in de San Francisco Bay Area en literatuur studeerde aan de lokale universiteit waarbij hij kennis maakte met de klassiekers van schrijvers als William Shakespeare en John Donne en dichters à la Jack Kerouac. Hun werk heeft hem later sterk beïnvloed bij het schrijven van de songteksten voor zijn liedjes die op zijn debuutalbum “Clean Exit” uit 2014 en diens opvolger “Not The Express” uit 2016 terechtkwamen.

WILLI CARLISLE – CRITTERLAND

De wortels van de Amerikaanse folk- en countryzanger en songschrijver Willi Carlisle liggen in Fayetteville, Arkansas. Voor zijn eigen muzikale werk liet hij zich inspireren door zijn grote voorbeeld Utah Phillips die in mei 2008 overleed maar die tijdens zijn carrière opkwam voor gelijke rechten van de gewone werkmens. Willi Carlisle schreef twee jaar geleden gelijkaardig geïnspireerde teksten voor de liedjes die hij toen opnam op zijn plaat “Peculiar, Missouri” die we hier toen op deze pagina’s uitvoerig hebben bejubeld. Die plaat uit 2022 volgde op zijn debuut-EP “To Nice To Mean Much” uit 2016 en het studioalbum “To Tell You The Truth” uit 2018. Ook in de tien songs die hij componeerde voor en opnam op zijn nieuwe derde studioalbum “Critterland” komt deze nog steeds zeer actuele problematiek van ongelijkheid in de USA aan bod. Twee voorbeelden van dergelijke liedjes hebben we hier op de video’s toegevoegd met eerst een live gebrachte versie van het nummer “Higher Lonesome” en daarna de mooie ballad “When The Pills Wear Off” (over drugs en afkicken), de volgens ons mooiste track uit deze plaat.

GILES ROBSON – SEVEN BLUES CLASSICS

Zanger/mondharmonicaspeler GILES ROBSEN is ondertussen wereldwijd in de blues scene gekend. Hij mag zich de éérste Brit noemen die debuteerde bij een Amerikaanse label, niet bij de “minste”: Alligator Records. Bij het gekende Chicago-label verscheen in 2019 zijn eerdere full length studio album, ‘Don’t Give Up On the Blues’. Daarnaast is hij naast Peter Green en Eric Clapton de 3de Brit die een Blues Music Award (de “Grammy” of the Blues) won. Hij deed dit in 2018 samen met Joe Louis Walker en Bruce Katz met ‘Journeys to the Heart of the Blues’. Als mondharmonicavirtuozen als Sugar Blue en Paul Jones je omschrijven als één van de grootste blues harmonicaspelers, dan weet je het wel. Giles Robson behoort tot het kruim van de huidige blues generatie. Uiteraard heeft hij goed en veel geluisterd naar mentors als Little Walter en James Cotton, maar toch is hij er ondertussen ook in geslaagd om een eigen stijl te ontwikkelen. Giles Robson is geen imitator, hij schrijft zijn gehele oeuvre zelf. In 2014 debuteerde hij met The Dirty Aces met ‘Crooked Heart of Mine’ en in 2016 volgde zijn solodebuut ‘For Those Who Needs the Blues’. Als frontman van de Giles Robson Band wordt hij gebackt door Andy Knight, Jeff Walker & Darren J Crome.

BUENOS DIAZ – FOX STREET BLUES

NICK DIAZ’ nieuwe album, ‘FOX STREET BLUES’ is een familie sage. Het is misschien wel een verhaal dat bekend is bij vele generaties Mexicaanse immigranten die overleefden. Het is zoals songwriter/zanger Nick Diaz uitlegt: “Een verhaal dat helaas de norm is van een groot deel van de Amerikaanse samenleving...”. Het album is zeker een bewijs van hoe de familie van Diaz volhield en hoe muziek Diaz’ leven redde. Nick Diaz is in Austin (TX) geboren. Fox Street is de wijk in Houston waar zijn moeder opgroeide, waar ze woonde met haar moeder (een alleenstaande moeder) en haar oudere broer. De grootmoeder van Diaz werkte het grootste deel van haar leven om haar gezin te onderhouden. Dit patroon zou zich herhalen als Diaz’ eigen vader zijn gezin verliet. Ondanks de moeilijke tijden wakkerde de blues een nieuw vuur aan in Diaz. Hij begon op 17-jarige leeftijd met gitaar en speelde blues samen met oudere muzikanten, om alles te leren over zijn favoriete muziek. Stel je voor dat je leert van de beste van de beste. Albert Collins, Johnny Clyde Copeland, Gatemouth Brown, Billy Gibbons… Het heeft allemaal de kunstenaar gevormd die Diaz vandaag de dag is. ‘FOX STREET BLUES’ is BUENOS DIAZ’ 7de studio album. Nick Diaz en zijn bluesrock band Buenos Diaz namen het album op, waarbij Diaz de gitaar en zang leverde, maar hij zorgde ook voor bas en percussie. Hij werd ondersteund door de toetsenist Sam Powell (keys) en drie drummers.
.

WILLIE NILE – LIVE AT DARYL’S HOUSE CLUB

De New Yorkse rocker en singer-songwriter Willie Nile. Deze 76 jaar geleden als Robert Anthony Noonan in Buffalo, New York in een Iers katholiek gezin geboren muzikant begon zijn carrière al in 1976 en debuteerde op plaat in 1980 met een naar hemzelf vernoemd album. Daarna volgden nog dertien soloplaten die in de studio tot stand kwamen met als laatste realisatie “The Day The Earth Stood Still” uit 2021. Daarnaast leverde hij ook vijf live gespeelde rock’n’roll-albums af en daar komt nu een zesde bij met “Live At Daryl’s House Club” die in april 2024 op de markt kwam en die wij hier wat nader zullen toelichten. Het grootste succes in zijn carrière kende Willie Nile met het album “Places I Have Never Been” uit 1991 waarop Richard Thompson, Byrds-zanger Roger McGuinn en Loudon Wainwright III als gastmuzikanten participeerden. Zelf speelde Willie Nile in de voorbije decennia mee op platen van o.a. Ringo Starr, Lucinda Williams, Elvis Costello en Tori Amos en in 2003 mocht hij een aantal keren als gastmuzikant opdraven bij Bruce Springsteen’s ‘E Street Band’. ‘The Boss’ is trouwens een grote fan van Willie Nile, net als Pete Townshend, Bono, Lou Reed, Paul Simon en vele andere groten uit de muziekgeschiedenis. Zijn eigen muzikale voorbeelden waren echter bands als ‘The Ramones’, ‘Television’ en ‘Talking Heads’ en de rockende Patti Smith die hij allemaal live aan het werk zag in de beroemde New Yorkse club ‘CBGB’.

CLAUDIA GIBSON – THE FIELDS OF CHAZY

“The Fields Of Chazy” is de titel van het tweede studioalbum van de Amerikaanse folkzangeres en songschrijfster Claudia Gibson. Chazy is een plaatsje in het noordoosten van Clinton County, New York waar haar voorouders woonden en waar zij haar jeugd doorbracht. Momenteel woont ze echter in Austin, Texas waar ze aan haar muzikale carrière begon te werken in 2016 met de release van haar debuutplaat “Step By Step”, gevolgd door de EP “Louisiana Sky” die in 2019 op de markt verscheen. Haar nieuwe plaat “The Field Of Chazy” bevat negen nummers waarvan ze er acht zelf heeft geschreven en die aangevuld werden met haar coverversie van de Schotse traditional “The Night Visiting Song” die Claudia Gibson op dit album brengt in een duet met de Ierse folk- en Americana-zanger Pat Byrne die dezer dagen ook in Austin woont. De twee producers van deze plaat zijn Ron Flynt die in zijn ‘Jumping Dog Studio’ ook meespeelt op basgitaar, piano en orgel en de Texaanse singer-songwriter Walt Wilkins uit Austin, Texas. Claudia Gibson is in haar thuisbasis al een tijdlang een gekende artieste door het gegeven dat ze de eerste plaats veroverde in de bekende ‘Woody Guthrie Songwriting Contest’ met haar liedjes die een subtiele mix van bluegrass, folk, rock, R&B en zelfs Keltische folk bevatten. Dat kunt u hier zelf ook vaststellen bij het bekijken en beluisteren van de twee nummers uit “The Fields Of Chazy” op de toegevoegde video’s. De eerste is een akoestische live-vertolking van de albumtiteltrack die een ode is aan haar grootvader-landbouwer en accordeonspeler Joseph Thibodeau uit Chazy en daarna krijgt u ook nog een audiovideo van het nummer “Promised Land” over hoe de jonge immigranten destijds in New York City zijn aanbeland.

MARTHA FIELDS – BRAMBLE BRIDGE

De Texaanse countryzangeres en songschrijfster Martha Fields uit Austin gaat een productief jaar tegemoet in 2024. Ze brengt met het live opgenomen album “Martha Fields Live” en het studioalbum “Bramble Bridge” twee nieuwe platen op de markt die ze ook zal gaan promoten tijdens talloze live concerten in Amerika en in Europa. ‘Het ijzer smeden als het heet is’ noemt men dat want haar laatste drie platen scoorden in de voorbije jaren enorm goed op deze beide continenten. Bij ‘Rootstime’ hadden ze dit reeds heel snel door want Martha Fields werd al in oktober 2021 door ons uitgenodigd voor een gezellig optreden in de ‘Bed ’n Blues’-Living Room in Halen, toen het podium delend met haar Franse vertrouweling en multi-instrumentalist Manu Bertrand. Zij brengt de laatste jaren haar tijd dan ook al pendelend door tussen Austin, Texas en Bordeaux, Frankrijk van waaruit ze haar Europese optredens arrangeert. In datzelfde 2021 bracht Martha Fields met “Headed South” ook een splinternieuwe plaat uit en ondergetekende mocht al in januari 2016 op deze pagina’s een lovende recensie neerschrijven voor haar album “Long Way From Home” dat ze had uitgebracht onder de naam van ‘Texas Martha And The House Of Twang’, een plaat met daarop een sublieme mix van country-, honky-tonk-, blues-, folk- en rocknummers.

GREG IZOR WITH THE ROYAL WE – SUSTAINED WINDS

GREG IZOR, een Amerikaanse blues harpist en protegé van Jumpin’ Johnny Sansone, wordt anno 2024 erkend als één van de belangrijke nieuwe stemmen in de blues scene en wordt omschreven als: “een creatieve zanger, harmonicaspeler, songwriter en showman…” (Living Blues Magazine). Zijn muziek is gevormd door de invloed van de harmonicameesters, maar ook Louisiana blues, Southern soul, Chicago heat, swamp pop, early jazz, en R&B bepalen zijn stijl. Izor speelde o.a. met Anson Funderburgh (& The Rockets), Pinetop Perkins, Gary Primich, Mike Keller, Johnny Moeller en Nick Curran. We recenseerden hier in het voorbije jaar ‘Chucufu’ (2023), een album van Ticket West, de Nederlandse West Coast en Chicago blues geïnspireerde band rond de broers Pascal & Walter Wilhelm. Greg Izor is afkomstig uit Vermont (New England) in het noordoosten van de VS, maar verhuisde naar New Orleans. Hij trad er vaak op in de Funky Pirate Club maar ook in andere clubs in de legendarische Frenchman Street en juke joints in de omliggende moerasgebieden. In zijn Louisiana jaren speelde hij o.a. met Eddie Bo, Clarence “Gatemouth” Brown. Hij verhuisde daarna naar Austin waar hij, door zijn kwaliteiten als blues harpist, snel in de plaatselijke scene opgenomen werd. Met zijn band de Box Kickers backte hij bekende artiesten. Het ikonische Evangeline Cafe in Austin was een van zijn favoriete clubs. In 2019 trok hij naar Europa om er te toeren en als muzikant, producer en songwriter te gaan samenwerken met andere muzikanten. Izor was de producer van Itziar Yague’s ep ‘Girl Like Me’. Izor is ook medeoprichter van het in Madrid gevestigde opnamecollectief, THE ROYAL WE (Cesar Creso: gitaar, percussie & Javi Suarez: gitaar, percussie, mandoline). Met hen bracht hij deze maand ‘SUSTAINED WINDS’ uit.

ORPHAN COLOURS – KING OF ALCHEMY

Uit de assen van de Britse folk- en Americana-formatie ‘a.h.a.b.’ en de Britse indie rockgroep ‘Noah And The Whale’ ontstond reeds in 2016 een nieuwe Americana-muziek spelende band onder de naam ‘Orphan Colours’ die dat jaar een eerste EP “High Hopes” uitbracht. Zanger en multi-instrumentalist Dave Burn was voorafgaand de frontman-zanger en mede-oprichter van ‘a.h.a.b.’ en Fred Abbott was actief als leadgitarist en keyboardsspeler bij ‘Noah And The Whale’. Hij bracht vorig jaar met “Shining Under The Soot” nog een soloplaat uit als ‘Fred Abbott And The Wild Unknown’. Zij werden acht jaar geleden samen met bassist Lee Childs door de Londense producer en ook ex-‘a.h.a.b.’-frontman Steven Llewellyn opgetrommeld om ‘Orphan Colours’ te formeren waarin hij de leadzang en het songschrijven voor zijn rekening zou nemen bij de nummers op hun officiële debuutplaat “All On Red’ die begin 2018 op de markt is gekomen. Nu werd een opvolger voor die plaat klaargestoomd met het album “King Of Alchemy” dat begin juni 2024 officieel werd gereleased. Elf nummers werden opgenomen met een hele reeks gastmuzikanten waaronder vier drummers, een blazersduo ‘Blackjack Horns’ (Jack Birchwood en Nik Carter), pedal steelgitaarspeler Joe Harvey-Whyte en de twee vrouwelijke backing vocalisten Francesca Belamonte en Beth Rowley.

MICHAEL WAUGH – BEAUTY & TRUTH

De Australische countrymuzikant en muziekleraar Michael Waugh uit Melbourne schreef zijn eigen liedjes al op dertienjarige leeftijd. In 2013 bracht hij een eerste EP “Heyfield Girl” op de markt maar pas in 2015 bracht hij zijn eerste volwaardige studioplaat “What We Might Be” uit, gevolgd in 2018 door het album “The Asphalt And The Oval”. Album nummer drie “The Weir” kwam er in 2019 en in de zomer van 2021 werd een vierde plaat op de wereld losgelaten onder de titel “The Cast”. Daarmee zijn we dan meteen aanbeland bij zijn plaat nummer vijf die deze maand op 21 juni zal verschijnen: “Beauty & Truth”. Daarop brengt hij elf eigen composities waarin hij in sommige nummers vertelt over zijn persoonlijke ‘coming out’ als homoseksuele man. Dat gebeurde pas op vrij late leeftijd na een jeugd, een huwelijk en een succesvolle muzikale carrière ‘in de kast’. Hij is nu echter bevrijd van dat geheime leven waarvoor hij zich meende te moeten schamen en hij kan zich na zijn ‘coming out’ ongelimiteerd uitlaten over zijn liefdesleven en zijn relatie met een man. Hij wil ook als een voorbeeld dienen voor de vele jongeren die nog steeds met eenzelfde problematiek kampen.

GARY DRANOW AND THE MANIC EMOTIONS – NEVER GIVE UP (EP)

‘Gary Dranow And The Manic Emotions’ is een rockformatie uit Park City, een stadje in het noorden van de Amerikaanse staat Utah. De centrale figuur is gitarist en songschrijver Gary Dranow die alvorens aan een muzikale carrière te starten ook al actief was als motorcross-kampioen, modeontwerper, ski-instructeur, hypotheekmakelaar en oprichter van een academie. Eind maart 2024 bracht hij een vijf songs tellende EP op de markt onder de titel “Never Give Up”, iets wat ons een beetje een weergave lijkt te zijn van zijn levensverhaal met al die hierboven vermelde activiteiten. Hij heeft trouwens als sinds zijn 12e levensjaar muziek gespeeld in diverse groepjes en hij lijdt ook aan ‘Bipolar 1-disorder’ waardoor hij het ene moment manisch actief en vol energie is (vandaar de groepsnaam ‘Manic Emotions’) en het volgende ogenblik onconfortabel irriterend kan zijn voor zijn omgeving. Over zijn beleving van die psychische afwijking heeft hij nummers geschreven voor zijn vorig jaar uitgekomen studioplaat “Destiny Road”.

THE MAKERS OUT – BLOODLINES / HOPE

Scott Bell is een Amerikaanse componist, muziekproducer en singer-songwriter uit Tulsa, Oklahoma die ook nog eens als bekend fotograaf door het leven gaat. Hij was in het verleden ook al op podia te bewonderen als openingsact voor o.a. de Amerikaanse dance- en elektro-artieste Julianna Barwick en de Ijslandse postrockgroep ‘Sigur Rós’. Daarnaast was hij ook de stuwende kracht achter de ontwikkeling van het ‘Guthrie Green’-gemeenschapspark in Tulsa waar vele openluchtconcerten werden gegeven die hij eveneens mee organiseerde. Als muzikant en multi-instrumentalist heeft hij zijn schouders nu gezet onder een project dat hij ‘The Makers Out’ noemt en waarmee hij een eerste album heeft opgenomen en uitgebracht onder de titel “Bloodlines / Hope”. Hij componeerde daarvoor elf soundscapes/nummers die hij in de studio opnam met de hulp van enkele bevriende instrumentalisten zoals bassisten Aaron Boehler en Matt Maxwell, gitaristen Chris Combs en Kendal Osborne, pianisten David Broome en John Fullbright van ‘Turnpike Troubadours’ en drummer Jake Lynn en pedal steelgitarist Roger Ray, beiden leden van de formatie ‘Jason Boland & The Stragglers’. De vaak uitzonderlijk mooie harmony vocals worden ingezongen door Sarah Maud, Liz Coffman, Jillian Rutherford en Jesse Aycock.

TWO TIME POLKA – BORDER RADIO

Cajun, cumbia en zydeco zijn muziekgenres die ons normaliter vanuit het Amerikaanse zuiden weten te bereiken uit regio’s zoals de staten Texas (Austin of San Antonio) of Louisiana (New Orleans of Baton Rouge) of zelfs uit Latijns-Amerika. Maar de plaat “Border Radio” die we hier voor u zullen bespreken werd verrassenderwijs gemaakt door een zestal Ieren uit Cork, de op één na grootste stad van Noord-Ierland. Eigenlijk zouden we nog beter kunnen zeggen door vier leden van de familie Barron met multi-instrumentalist Robbie Barron als leadzanger en vooral spelend op allerlei soorten gitaren, mandolinespeler, fiddler en eveneens albumproducer Ray Barron, elektrisch gitaarspeler Leon Barron en accordeoniste Geraldine Barron, aangevuld met de zanger en akoestische gitaar spelende Caoilian Sherlock en drummer-percussionist Dave Jones. Samen noemen ze zich ‘Two Time Polka’, een groep die in 1994 in Cork werd opgericht en die nu twaalf nummers brengt op hun nieuwe zesde album “Border Radio’ in een mix van traditionals die door Ray Barron werden gearrangeerd en coverversies van allerlei composities in de in het begin van deze recensie vermelde muziekstijlen. Voorbeelden van die covers kunt u o.a. beluisteren op de twee bijgaande video’s met eerst een instrumentale cumbia in het nummer “La Arboleda” en daarna hun versie van de song “King Of Zydeco” uit het rijke repertoire van Rory Gallagher. Dat liedje stond op diens live-album “All Around Man” dat in 1990 werd opgenomen tijdens een optreden in ‘The Town & Country Club’ In London.

GRATIS FESTIVAL

GRATIS FESTIVAL
INTERVIEW - KAZ HAWKINS & STEF PAGLIA

Als je naar haar stem luistert, voel je je vervoerd naar de oevers van de Mississippi, naar de straten van Clarksdale of Memphis, in het gezelschap van de grote zangeressen van blues, soul, folk, funk, rhythm 'n blues.... allemaal geworteld in de vurigheid van gospeltraditie. Kaz Hawkins werd echter in 1973 in Noord-Ierland geboren als Karen McIntyre, groeide op in het Noord-Ierse Belfast en kreeg als pseudoniem de voornaam Kaz. Ze zong graag in de kerk en werd thuis beïnvloed door haar zingende grootmoeder. In haar jeugd deed ze auditie voor de tv-show “Opportunity Knocks”, waar ze de raad kreeg om naar Etta James te luisteren. Ze werd als kind misbruikt door een familielid. Dat geheim droeg ze mee tot na een poging tot zelfmoord decennia later. Haar snijwonden a.g.v. automutilatie (zelfverminking) liet ze bedekken met tatoeages. Kaz verhuisde naar Spanje en begon te zingen in clubs, maar raakte verslaafd aan cocaïne. Daarnaast leed ze aan huiselijk geweld, dat eindigde nadat de politie was gebeld toen ze naar huis terugkeerde. Ze pakte in 2011 een akoestische gitaar op en gebruikt deze nu in haar shows om het bewustzijn van de geestelijke gezondheid te bevorderen. Daar waar zij overal in Frankrijk – Zwitserland en Duitsland de harten weet te veroveren en het publiek weet te beroeren met haar emotievolle songs en verhalen is zij in België nog niet doorgebroken tot het grote publiek. In Frankrijk speelt zij de hele grote zalen makkelijk vol en haar laatste album "Until We Meet Again" (recensie) prijkt daar in de top3 van alle charts. Hawkins verstaat de kunst om zowel Etta James als Nina Simone én Janis Joplin in herinnering te brengen, met live-shows waarin ze zich steeds 200% geeft. Van Morrison is al jaren haar grootste fan – dat zegt genoeg. Flinke bonus voor de gitaarliefhebbers was dat Kaz onze snarenwonder Stef Paglia, het grote gitaartalent van België, mee naar Duvelblues bracht en hopelijk zal deze passage voor België ook de ogen en zielen openen voor dit mega muzikale talent. We spraken met Kaz als met Stef even na hun fantastische optreden in Puurs.

INTERVIEW - RALPH DE JONGH

Blueszanger, gitarist en componist Ralph de Jongh is geboren in het Brabantse Roosendaal. De muzikaliteit en creativiteit zit er al van jongs af aan in. Vanaf de jaren '90 speelt hij gitaar, zingt en schrijft hij eigen nummers. Zijn eerste band, The Blue Band, vormde hij samen met Harmen Fraanje in 1992. Daarna volgde The Three Nobody's en de The Furious Freaking Dales. In 2001 staat De Jongh in het voorprogramma van Peter Green. Een aantal jaren later, in 2004, wordt hij 'ontdekt' door Harry Muskee van Cuby and the Blizzards. Muskee was zo onder de indruk dat hij hem uitnodigde om als vaste support mee te gaan op tournee in 2006 en 2008. In 2007 stond de blonde bluesontdekking in het voorprogramma van Normaal. Samen met gitarist Christof Bauwens, bassist Jasper Mortier, drummer Marcel Wolthof, saxofonist en percussionist Arend Bouwmeester en toetsenist Bas Mulder werd in 2010 Ralph de Jongh & Crazy Hearts geboren. In datzelfde jaar wint De Jongh de Dutch Blues Awards voor Best Vocal. Wat resulteerde in het vertegenwoordigen van Nederland op de International Blues Challenge in Memphis. In de afgelopen jaren alleen al heeft hij ontelbare albums opgenomen, zowel solo als met band. Iedere plaat brengt hij in eigen beheer uit. Het eerste album "Live at Crossroads" verscheen in 2004. Gevolgd door onder andere "Sunday Afternoon" (2005), "Emotion" (2007), "More Than Words" (2011), "Sun Coming Up" (2014) en "Slow Turtle Sundance" (2017). In 2018 neemt hij live het album "Quantum op zonder publiek". Alles wordt ter plekke geimproviseerd en de cd heeft nauwelijks overdubs. In de jaren erop verschijnen er nog meer albums op zijn naam. Waaronder het vierdelige album "Roadtrippin" dat live en in slechts een take is opgenomen en ter plekke is gemixt en gemasterd. Dit typeert zijn unieke speelstijl. De sound van Ralph is niet verbonden aan een bepaalde blues periode, want hij kiest niet snel voor de makkelijke route, maar laat zich liever inspireren door muziek van onder andere Robert Johnson, Son House, Elmore James and Muddy Waters. Geen enkele show is hetzelfde. Er zit voor elke blues liefhebber wel wat bij. Originele en authentieke muziek rechtstreeks vanuit het hart. Dat voel je, dat beleef je en dat vergeet je nooit meer. En zo was ook zijn optreden hier in de Livingroom van Rootstime. Een paar uurtjes voor dit geweldige optreden hadden we met Ralph een hartelijk gespre.

INTERVIEW - SCOTT H. BIRAM

Scott H. Biram, aka 'The Dirty Old One Man Band', is een Amerikaanse rootsmuzikant, platenproducent en dominee. Hij staat vooral bekend als dé vertegenwoordiger van het muziekgenre onemanband. Biram begon zijn carrière in de jaren 90 met de punkband 'The Thangs' en twee bluegrassbands genaamd 'Scott Biram & the Salt Peter Boys'en 'Bluegrass Drive-By'. Later besloot hij om zijn eigen weg op te gaan en richtte een onemanband op. Scott H. Biram biedt een unieke mix van authentieke country, old-school akoestische blues en punk, met invloeden variërend van Minor Threat en Slayer tot aan Bill Monroe en Mississippi Fred McDowell. Biram is een eenmansband, die al zijn liedjes speelt op een Gibson hollow-body gitaar uit 1959 en een versterkte 'stompboard'. Hij stampt met zijn voet, blaast in z’n harmonica, martelt zijn snaren en schreeuwt zijn teksten tot iedereen in het publiek een bekeerlinge is van het Scott-geloof. Een truc die hij na jaren tourervaring geperfectioneerd heeft, met niet meer dan zichzelf, een gitaar en een overtuiging. Om het nog kort over die overtuiging te hebben: in 2003 kwam Biram bijna om het leven toen zijn vrachtwagen betrokken was bij een frontale botsing op een snelweg in Texas. Terwijl hij aan zijn bed gekluisterd was, nam Biram een ​​EP op, ‘Rehabilitation Blues’. Minder dan twee maanden na het ongeluk speelde hij een legendarische show in Austin’s Continental Club, waar hij op het podium optrad in een rolstoel, de infusen nog bengelend aan zijn armen. Binnen de tradities van de Amerikaanse rootsmuziek heeft Biram inmiddels zijn eigen wereld uitgegraven. We hoorden Biram’s kenmerkende brullende gitaar, zware stomp en galgenhumor voor het eerst op de gepast getitelde "The Dirty Old One Man Band" uit 2005, terwijl op latere albums zoals "Nothing But Blood" uit 2014 en "The Bad Testament" uit 2017 de invloed van gospelmuziek steeds verder naar voren kwam. Zijn live shows zijn wondermooi, dus we keken alvast uit naar zijn komst naar Blues Peer waarbij hij zijn dertiende album "The One & Only" kwam voorstellen en we even voor zijn optreden een hartig gesprek met hem hadden.

INTERVIEW - AMY HELM

Amy Helm is de dochter van Levon Helm, de legendarische zanger/drummer van The Band en Libby Titus, Helms jeugdliefde en vrouw, en kreeg aldus de Amerikaanse rootsmuziek met de paplepel ingegoten. Naast een beroemde vader heeft ze ook nog een beroemde stiefvader, want toen het huwelijk van haar ouders op de klippen was gelopen dook niemand minder dan Dr. John op in het liefdesleven van de moeder van de op dat moment nog piepjonge Amy Helm, later zou haar moeder overigens ook nog met Steely Dan’s Donald Fagen trouwen, maar toen stond Amy al op eigen benen. Het was daarom niet zo verrassend dat ze zelf na de middelbare school ook koos voor de muziek. Na wat flirts met pop en R&B ging Amy Helm zich verdiepen in de muziek van de band van haar vader en schoof ze steeds meer op richting de Amerikaanse rootsmuziek. Amy flankeert haar vader in de studio op zijn laatste albums "Dirt Farmer" en "Electric Dirt" en op de uit 2011 daterende concertregistratie "Ramble At The Ryan". De opnamesessies voor haar eerste werkstuk worden opgestart met The Midnight Ramble Band, na de dood van haar vader werkt ze met haar eigen band The Handsome Strangers "Didn’t It Rain" (2015) verder af, en voor de opvolger "This Too Shall Light " (2018) reist Amy af naar Los Angeles en resideert samen met Joe Henry en de vertrouwde ritmesectie met Jay Bellerose en Jennifer Condos enkele dagen in de legendarische United Recording Studios in Hollywood. De meeste indruk maakte Amy Helm echter met "What the Flood Leaves Behind" (2021), haar laatste release waarop ze zich met haar krachtige en soulvolle stem, die zich buitengewoon soepel, maar ook met veel gevoel door het zo brede muzikale landschap bewoog. De organisatie van Moulin Blues was enorm verheugd dat ze op de Ospelse planken kwam optreden op zaterdag en wij nog meer verheugd haar die ochtend in het hotel voor de camera te halen voor een zeer aangenaam gesprek.

INTERVIEW - D.K. HARRELL

Zanger en gitarist D.K Harrell is misschien wel de snelst rijzende ster binnen de bluesscene. Op 24 april was hij 26, maar als je hoort hoe hij op zijn debuutalbum "The Right Man" de Chicago-blues van nieuw vuur voorziet, zou je denken dat hij al jarenlang meedraait. Zijn gitaarspel roept herinneringen op aan helden als Freddie King, Albert Collins en vooral B.B. King, soulvolle blazers en een stuwende, groovy orgelsound spatten uit je speakers, daarbovenuit stijgt de warme, rijke stem van Harrell. Hier staat niets minder dan een man die geboren is om de blues te spelen. Een verbazingwekkende prestatie als je bedenkt dat hij pas in 2019 zijn eerste betaalde show gaf. Als kind raakt Harrell gefascineerd door de muziek van B.B. King. Hij bekijkt elke video die hij kan vinden van concerten van King en verdiept zich in dienst spel en zang. Als hij enkele jaren later een aantal video’s van zijn spel op Facebook post, volgen de likes en aanmoedigingen van voormalig King-drummer Tony Coleman en voormalig King-organist Ron Levy. Maar hoewel Harrell zeker schatplichtig is aan B.B. King heeft hij ook duidelijk zijn eigen ideeën over de blues. Pas in 2019 verzorgt Harrell zijn eerste betaalde optreden op een symposium in het B.B. King Museum in Indianola (Mississippi), waar hij een van de ‘Lucille-gitaren’ van The King mag bespelen. Twee jaar later keert hij terug naar Indianola en volgen shows met onder anderen Susan Tedeschi, Derek Trucks, Bobby Rush en Gary Clark Jr. Harrell stoomde sindsdien keihard door, in 2022 werd hij derde bij de International Blues Challenge in Memphis en wordt nu gezien als een van de meest belovende jonge bluesartiesten. Sindsdien lijkt the sky the limit. Want als het om de toekomst van de blues gaat, is D.K. Harrell The Right Man. En dat D.K. HARRELL er veel zin in had om in Ospel op te treden vertelde hij tijdens een interview dat we voor zijn optreden met hem deden in zijn hotel.

INTERVIEW - DANIELLE NICOLE

De uit Kansas City afkomstige Danielle Nicole werd bekend als zangeres en bassist van de familie blues-rockband Trampled Under Foot, maar ook solo gaat het geweldig. In 2015 brak ze door met haar debuutalbum "Wolf Den" en in 2018 volgde "Cry No More". Het opvallende en inventieve baswerk van Nicole is het resultaat van jarenlang intensief oefenen. Het leverde haar in 2014 als eerste vrouw de Blues Music Award op. Voordat ze begon in Trampled Under Foot had ze nog geen ervaring met het spelen van bas, maar nu kan ze zich geen leven zonder meer voorstellen. In 2012 stond Danielle met haar familieband Trampled Under Foot voor de eerste keer in Ospel op de planken. Ze maakte toen al danig indruk. Dit werd opgevolgd met een werkelijk spetterend solo-optreden in 2016 dat gerust als 'legendarisch Moulin Blues optreden' mag worden betiteld. Nu, acht jaar later, komt Danielle Nicole terug vanuit Kansas City. In de tussentijd is zij, met haar band, alleen maar beter geworden. Ze won inmiddels maar liefst zeven Blues Music Awards! "Love You Bleed" is haar derde studioalbum dat ze in Ospel samen met haar eigen band kwam voorstellen. Het album is een ode aan de klassieke blues, maar met een moderne twist. Nicole is een virtuoze gitariste en haar spel op "Love You Bleed" is indrukwekkend. De nummers op dit album zijn allemaal door Nicole zelf geschreven. De teksten gaan over liefde, verlies, pijn en doorzettingsvermogen. Het zijn persoonlijke verhalen die Nicole op een eerlijke en open manier vertelt. Het is blues, het is soul en het is rock… Ze is werkelijk van vele markten thuis... en dit hebben we allemaal kunnen ervaren tijdens haar optreden. Ze speelt met een passie en energie die aanstekelijk is. Ook haar zang is uitstekend. Ze heeft een rauwe en emotievolle stem die perfect past bij de bluesmuziek. Omwille van vele vertragingen met de vliegtuigen komende uit de US was het op zaterdag maar nipt dat ze kon toekomen via Amsterdam naar de festivalweide. Na even uitgeladen, was ze dadelijk bereid om aan het interview te beginnen, want amper een half uur later moest ze zich naar het podium begeven.

INTERVIEW - CHRIS O’LEARY

De Chris O’Leary is geboren in NY, in Schenectady en is een getalenteerde singer-songwriter, gitarist en harmonicaspeler. O’Leary diende 7 jaar als infanterist het US Marine Corps. Hij was ook 6 jaar lead zanger / frontman en harmonicaspeler van Levon Helm’s country band, The Barn Burners en verbleef in New Orléans in het French Quarter, wat zijn zang, stijl en songwriting zeker beïnvloed heeft. Momenteel bestaat de reguliere O’Leary Band uit: gitarist Mike Lynch, bassisten Shiela Klinefelter & Pete Kanaras, drummer Chuck Cotton, tenor saxofonist Andy Stahl en toetsenist Brooks Milgate (piano, orgel). In oktober tekende O’Leary bij het onafhankelijk blues label in Chicago, Alligators Records dat werd opgericht in 1971 door Bruce Iglauer. Zijn labeldebuut, "The Hard Line" verscheen dan ook even later in januari 2024. Chris O’Leary’s opnamedebuut (met mondharmonica) was in 2003 op "About Them Shoes" van blues legende Hubert Sumlin. Het album werd geproducet door Keith Richards. Helm, Cotton, Eric Clapton en ook O'Leary's goede vriend, blues gitarist Bob Margolin stonden toen met hem in de studio. In 2010 debuteerde de O’Leary Band, met de hulp van Margolin, met ‘Mr. Used to Be’. Het album won in 2011 tijdens de uitreiking van de Chicago Blues Blast Music Awards, de 'Best New Artist Debut CD' Blues Blast Award én, het werd genomineerd als beste debuut tijdens de American Blues Music Awards 2011. Zijn derde studio album, "Gonna Die Tryin" (2015) was het éérste dat O’Leary onder eigen naam uitbracht. Na vier jaar was er een opvolger, "7 Minutes Late" (2019) en vijf jaar later verscheen bij Alligator Records, "The Hard Line". We keken alvast uit naar zijn komst naar Ospel waarbij hij zijn nieuwste album kwam voorstellen en we even voor zijn optreden een hartig gesprek met hem hadden. .

INTERVIEW - MCKINLEY JAMES

Vernoemd naar McKinley Morganfield, beter bekend als Muddy Waters, is het niet vreemd dat McKinley James muzikant geworden is. Helemaal niet als je ook nog eens zoon bent van Jason Smay, de drummer van JD McPherson. Je kunt dus wel zeggen dat de rootsmuziek McKinley met de paplepel ingegoten is. Dat verklaart misschien waarom hij, ondanks zijn jonge leeftijd, al als een ware ​bluesveteraan klinkt. Zijn stijl kan het best omschreven wor­den als een mix van Stax en Motown soul met de blues van Magic Sam en Otis Rush. Samen met z’n vader achter drums Speelde hij op vrijdag op het Moulin Bluesfest. in Ospel. McKinley James groeide op in Rochester, New York, en verhuisde later met zijn familie naar Nashville. Op zijn zevende begon McKinley met spelen op de Hammond. Een paar jaar later maakte hij de overstap naar gitaar. Al snel volgde optredens in verschillende blues- en jazzclubs rondom Rochester. Inmiddels is hij pas 22 jaar oud, maar stond hij wereldwijd al op verschillende podia en festivals. Zo is hij o.a. op tour geweest met The Mavericks, JD McPherson, Nick Waterhouse en Old 97's. In 2021 bracht McKinley zijn meest recente EP 'Still Standing By' uit. Op de EP, welke werd geproduceerd door Dan Auerbach van The Black Keys, hoor je een mix van Motown soul en op blues gebaseerd gitaarspel. In 2022 kwam zijn livealbum 'LIVE!' uit, waarop McKinley laat horen wat hij allemaal in huis heeft! En dit is niet alles want McKinley James kondigt met veel plezier zijn debuutalbum "Working Class Blues" aan dat op 7 juni a.s. zal verschijnen. En voor McKinley James is het nog maar het begin. Reden genoeg voor Rootstime om McKinley James samen met zijn vader even voor een leuke babbel voor de camera te halen.

INTERVIEW - THE CINELLI BROTHERS

De Cinelli Brothers hebben een passie voor de muziek van de jaren 1960, een amalgaam van blues, rock en soul, en voegen daar een eigentijdse stijl aan toe, waardoor ze een opkomende kracht zijn in de muziekscene. Hun aantrekkingskracht overstijgt alle grenzen en trekt een aanzienlijk jonger publiek naar hun shows, terwijl ze ook de oren van oudere fans weten te strelen. De band is gevormd rondom de in Italië geboren, maar nu beide in Londen wonende, broers Marco (zanger /​ gitaar /​ toetsen) en Alessandro (drums). Ze worden bijgestaan door de in Londen geboren Tom ​“J.J.” Julian-Jones (bluesharp /​ zang /​ gitaar) en Stephen Giry (zang /​ bas) uit Frankrijk. Ze hebben inmiddels vier albums uitgebracht, "Babe Please Set Your Alarm" (2018), "Villa Juke Joint" (2021) en "No Country For Bluesmen" (2022), met gasten op elk nummer, waaronder Dana Gillespie, Ian Siegal, Big Joe Louis en vele opkomende sterren uit de Britse bluesscène. En dit jaar verscheen het album "Almost Exactly", dat ze met trots kwamen voorstellen tijdens het Moulin Bluesfest. in Ospel. Daarnaast zijn er tal van prijzen in de wacht gesleept zoals winnaar van the UK Blues Challenge 2022 en een tweede plaats bij the International Blues Challenge in Memphis. Dit jonge viertal deelt een gezamenlijke liefde voor pure blues, soul en R&B. Hun muziek kan dan ook het best worden omschreven als een mix van deze stijlen, gecombineerd met een unieke hedendaagse twist. Zelf zeggen ze voorvechter te zijn van het echt authentieke geluid dat blues tot de hoeksteen van de muziekgeschiedenis gemaakt heeft. Buiten dat het uitstekende muzikanten zijn, zijn het ook nog eens echte entertainers. In Ospel vestigden ze dan ook hun naam als één van de koplopers van de Britse bluesscène te zijn. Vooraf aan deze energieke show hadden we een aangenaam gesprek met Marco en Alessandro.

INTERVIEW - LLOYD SPIEGEL

Bed 'n Blues maakte pas kennis met het fenomeen Lloyd Spiegel, een Australische songwriter, zanger en gitarist van wereldfaam. Zijn optreden liet werkelijk een tovenaar zien op de gitaar, met krachtig gezongen lyrics die op humorvolle wijze aan elkaar werden gepraat. In twee uren speelde hij moeiteloos Bed 'n Blues plat. Deze veertiger heeft al een hele carrière achter zich: hij begon met optreden op 10-jarige leeftijd, produceerde tien albums en werkte mee aan vele andere opnames, zowel als artiest als producer. En dat in zijn thuisland en elders in de wereld. Lloyd Spiegel raakte geïnteresseerd in de blues toen hij zes jaar oud was en vond een album van Sonny Terry Brownie McGhee in de platencollectie van zijn vader. Zijn vader nam hem mee naar shows van Dutch Tilders en Geoff Achison, en speelde in ongeveer twee jaar in bluesclubbands. Hij werd op 16-jarige leeftijd door Brownie McGhee naar de VS uitgenodigd. Spiegel won zijn eerste talentenjacht op 10-jarige leeftijd en speelde regelmatig in Melbourne, Australië. Op 13-jarige leeftijd richtte hij zijn eigen band op, Midnight Special, waarvan hij de frontman was van 1993 tot 1998. En sinds toen tourt hij de wereld rond, enkel gewapend met een akoestische gitaar, een indrukwekkende fingerstyletechniek en een warme stem. Opgegroeid in de muziekbusiness, heeft Lloyd natuurlijk een passie voor het begeleiden van de volgende generatie. Hij heeft talloze jonge artiesten onder zijn hoede genomen die sindsdien op eigen kracht meermaals bekroonde artiesten zijn geworden. Lloyd Spiegel is ondertussen uitgegroeid tot de drijvende kracht van akoestische blues scène in Australië. We keken alvast uit naar zijn komst naar onze 'Living Room' waarbij hij zijn nieuwste album "Bakehouse Dozen'" kwam voorstellen en we even voor zijn optreden een hartig gesprek met hem hadden.